Åhléns visar upp heminredning via lägenhetsuthyrning

1 April
2015


Åhléns, Sveriges kanske starkaste varuhusjätte efter Nordiska kompaniet i Stockholm, har med hjälp av reklambyrån Forsman & Bodenfors tagit fram en unik reklamkampanj i syftet att belysa kedjans hållbara sortiment – ”Bra val”.

Sortimentet ”Bra val” innehåller enligt vad Åhléns berättat för Dagens media miljövänliga produkter för hela hemmet. För att visa upp dessa har Åhléns låtit inredda en hel lägenhet i Stockholm med produkter från just ”Bra val” som sedan lagts ut till uthyrning via siten Airbnb. Airbnb är en uthyrningstjänst som blivit mycket populär bland privatpersoner som vill hyra ut delar av eller hela sin bostad, en modern företeelse Åhléns gärna förknippas med. I tider som dessa då heminredning konsumeras till stor del på nätet, på sajter som Mixhuset, är detta en innovativ idé för att locka folk till de fysiska inredningsbutikerna. 

Programledaren Kalle Zackari Wahlström provbodde i lägenheten under 24 timmar tillsammans med Anita Falkenek, hållbarhetschef på Åhléns, som ett led i marknadsföringen. Resultatet blev sedan fyra filmer som går att se på Åhléns webbsite. En reklamfilm går just nu på tv för att locka nyfikna tittare att se filmerna.

Nästa steg i den något speciella kampanjen för Åhléns hållbara inredningssortiment är tidningsannonser och samarbetare med bloggare som även de kommer att provbo i lägenheten.