Hur marknadsför man ett screentryck-företag?

18 December
2014


Värdefulla tips finns att hitta på platser där vi minst anar det, som i en artikel från en dagstidning i ett land på andra sidan Atlanten. I The Houston Chronicles avdelning för Small Business (småföretagande) finns till exempel ett gäng råd från Linda Ray på Demand Media för dig som har ett företag inom screentryck-branschen.

Oavsett om du har en franchise eller ett eget företag, skriver Linda Ray, så är det av stor vikt att du gör dig synlig och börjar bygga upp en kundbas. Ett effektivt sätt att locka nya kunder är att ha ett specialerbjudande i samband med en relevant högtid. Välj en av produkterna du erbjuder för screentryck och fokusera specialerbjudandet kring den. Produkten kan med fördel vara något som potentiella kunder relaterar till. I samband med att du sedan säljer produkten kan du inkludera någon slags bonusprodukt som ger köparen mervärde.

Stema som är ett av Sveriges ledande företag för screentryck, dekaler och butiksmaterial har många produkter att välja mellan i just det här segmentet. Det innebär mer jobb och större valmöjligheter i marknadsföringsstrategin. Ett arbete som snarare är ett lyxproblem för marknadsavdelningen och med rätt genomförande också kommer ge bra ROI i slutändan.

Som en fortlöpande marknadsföringsstrategi bör du vara involverad i en eller flera lokala affärsgrupper. Att sitta med i kommittéer och styrelser är ett sätt att knyta an till potentiella kunder genom att ta med screentryckta föremål så som pennor, kaffemuggar och dylikt. När någon av dina kontakter sedan hör av sig för att de behöver material till sitt eget företag har du antagligen fått en trogen kund – förutsatt att du ger dem det bemötande de förväntat sig.

Screentryck är ett visuellt fenomen, vilket gör att du kan använda dig av sociala medier för att synas. Ett bra knep är att starta en tävling där de tävlande ska ta en bild på produkt som du screentryckt.

Gratis marknadsföring är ofta den bästa. Att få ditt företagsnamn tryckt i dagspressen eller andra tidningar kommer med tiden att öka ditt goda rykte. Kontakta pressen när du har något aktuellt att berätta om – nya tryckfärger, återvunnen bomull etcetera.